Šestnásťročný Humenčan Lukáš túžil po iPhone. Na internetovej stránke našiel, čo hľadal. Ponuka bola viac ako výhodná. Dohodol sa na dobierke. V balík po zaplatení našiel len atrapu mobilu a zväzok káblov.
HUMENNÉ. Pani Mária mala pre synovu túžbu po iPhone pochopenie. „Časť peňazí si sám zarobil, menšími sumami prispeli ostatní členovia rodiny. V minulosti si už objednával cez internet objektív na zrkadlovku od jedného pána z Košíc. Všetko vtedy dopadlo dobre. Nemali sme dôvod pochybovať,“ povedala pre Korzár.
Keď Lukáš uvidel obsah zásielky, hneď si sadol k počítaču. Mailová adresa a číslo mobilného telefónu predávajúceho už boli „hluché“.
Z pošty išli rovno na políciu, z polície späť na poštu. „Zabralo mi to celé popoludnie. Všade som, našťastie, natrafila sa ochotných a chápavých ľudí. Najneskôr do troch mesiacov dostaneme peniaze späť,“ vydýchla si pani Mária. O sklamaní a smútku tínedžera radšej ani nehovorí.
Polícia a reklamácia na pošte
Keď adresát po prevzatí zásielky a zaplatení dobierkovej sumy zistí, že obsah zásielky nezodpovedá tomu, čo si objednal, bezodkladne treba túto skutočnosť oznámiť na polícii, ktorá začne šetrenie.
„Odporúčame zároveň podať na pošte reklamáciu. Pri tomto type reklamácie platí, že musí byť uplatnená najneskôr nasledujúci deň po prevzatí zásielky na pošte, ktorá zásielku dodala. Pošta spíše s adresátom zápisnicu, v ktorej uvedie podrobnosti reklamácie a jej dôvody,“ zdôraznila Bela Lisáková, vedúca odboru komunikácie Slovenskej pošty.
Otvoriť balík môžete až po zaplatení
Dalo by sa podobným problémom vyhnúť tým, že adresát si balík rozbalí na pošte ešte pred zaplatením? Podľa Lisákovej to nie je možné. Pošta vydá zásielku – dobierku adresátovi až po uhradení dobierkovej sumy, ktorú stanovil odosielateľ.
„To znamená, že nie je možné, aby adresát otvoril zásielku predtým, ako je potvrdené jej prevzatie a uhradená dobierková suma. Navyše, podľa zákona zmluva o poskytnutí poštovej služby je uzatvorená s odosielateľom a vzniká vybratím zásielky, teda zásielka je až do dodania majetkom odosielateľa,“ uviedla.
Podľa jej slov Slovenská pošta nie je oprávnená zásielku otvárať. Výnimkou sú len presne stanovené prípady, kedy je podozrenie, že zásielka môže spôsobiť ohrozenie zdravia, poškodenia majetku a podobne.
Peniaze odosielateľovi stopnú
Ako ďalej upozornila hovorkyňa pošty, podanie reklamácie nie je dôvodom na okamžité vrátenie dobierkovej sumy, ktorú adresát uhradil, pretože pošta nie je oprávnená posudzovať obsah zásielky.
„Na základe rozhodnutia polície môže Slovenská pošta pozastaviť odoslanie vybratej dobierkovej sumy odosielateľovi. Každý takýto prípad sa rieši v spolupráci s políciou,“ uzavrela Bela Lisáková. V tomto prípade pošta uistila pani Máriu, že by sa jej mali peniaze vrátiť zhruba do troch mesiacov odo dňa, kedy sa udalosť stala.
Polícia radí ísť aj na obchodnú inšpekciu
Jana Karnišová, hovorkyňa KR PZ v Prešove, potvrdila, že na polícii treba podať trestné oznámenie. „Polícia v danej veci rozhodne podľa výšky škody, či ide o priestupok, alebo o trestný čin. Takéto prípady eviduje polícia v Humennom sporadicky,“ uviedla. Zároveň odporučila obrátiť sa aj na Štátnu obchodnú inšpekciu.
ZISTILI SME
V balíku môže byť aj kameň
Pošta nie je oprávnená posudzovať a skúmať obsah zásielky pri jej podaní ani pri jej dodaní. „V konečnom dôsledku by ho posúdiť ani nevedela. Nevieme posúdiť, či obsah zásielky zodpovedá tomu, čo si zákazník objednal. Napríklad, aj kameň môže byť za istých okolností normálnym obsahom zásielky, ak si ho vymieňajú zberatelia. V praxi nie je možné, aby adresát predtým, ako prevezme zásielku, ju otvoril a skontroloval si obsah. Mohlo by sa často stávať, že napríklad tovar síce zodpovedá objednávke, ale adresátovi sa nepáči. V tom prípade by Slovenskej pošte zostala otvorená zásielka, ktorú by musela vrátiť odosielateľovi na vlastné náklady,“ vysvetlila Bela Lisáková.
jo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.