Pripisujú to nízkym platom a nelichotivému sociálnemu statusu. Hľadajú si iné uplatnenie s atraktívnejším ohodnotením, aby dokázali uživiť rodinu.
MICHALOVCE. Na michalovských stredných a základných školách učí vyše 700 pedagógov, z toho je len zhruba 25 percent mužov a toto číslo výrazne ovplyvňujú muži zo škôl s technickým zameraním. Bez nich by bol podiel mužov v michalovských školách ešte výrazne nižší.
Nedostatok mužov učiteľov pedagógovia pripisujú hlavne menšej atraktivite povolania, ktorú spôsobuje slabé ohodnotenie a nízky kredit učiteľského povolania v spoločnosti.
„V minulosti bola prevaha práve mužov, ale vtedy mal aj učiteľ iné postavenie. Spoločnosť si ho viac vážila,“ povedala riaditeľka základnej školy na Moskovskej ulici Anna Hvizdová.
Ako dodala, ani platy nie sú lákavé, a preto si muži hľadajú atraktívnejšie pracovné miesta. „Aj v našej škole učia len štyria muži,“ dodala.
Živiteľ rodiny si nemôže dovoliť byť učiteľom
Michal Poľakovský, učiteľ na základnej škole to vidí podobne. „V prvom rade je to o finančnom ohodnotení. Muž sa berie stále ako živiteľ rodiny, a preto takéto povolanie nie je pre neho finančne atraktívne.“
Milan Kušej, pedagóg zo strednej zdravotníckej školy, pôsobí v školstve od roku 1981 a súhlasí s tvrdením kolegov. „Finančný prínos ženy - učiteľky do rodiny je postačujúci, v prípade mužov - učiteľov to tak nie je. Muži sú nútení privyrábať si druhou prácou, čo ich vyčerpáva a demotivuje.“
Sociálny status učiteľského povolania odradí mnohých nádejných učiteľov. „V minulosti boli veľmi vážené i ohodnotené profesie richtára, farára a učiteľa. Tá učiteľská veľmi klesla. Je to hlavne chyba spoločnosti, no tiež aj učiteľov, že takýto stav dopustili,“ uviedol Kušej.
Michal Poľakovský to zhodnotil krátko a výstižne „Človek sa pomaly hanbí priznať, že je učiteľom.“ Často sa to prejavuje pri jednaní s rodičmi žiakov.
„Hovorí sa, že učitelia sú druhí rodičia. Lenže učiteľ si nemôže dovoliť to, čo rodič, lebo v konečnom dôsledku rodičia nepodporia učiteľa, ale bezvýhradne podporujú svoje deti,“ povedal.
Správanie žiakov sa rapídne zhoršilo
Pedagógov trápi aj správanie žiakov. Podľa nich je to z roka na rok horšie a oni to nemôžu zvrátiť. „Na deti nemáme žiadne páky, aby sme ich prinútili učiť sa. Deti si dovoľujú stále viac. Je veľký rozdiel v správaní žiakov v minulosti a dnes. Zdá sa mi, že deti sú stále zákernejšie,“ zhodnotil Poľakovský.
Ako dodal, keď v minulosti žiaci niečo vyviedli, vedeli si priznať chybu a znášať následky. Dnes si deti vinu nepriznajú a zatĺkajú.
„Morálka je neskutočne uvoľnená oproti tomu, čo bolo pred 15 rokmi. Pre nich zhoršená známka zo správania nič neznamená. Na stredné školy ich aj tak prijmú.“
Stredoškolský učiteľ to zhodnotil ešte ostrejšie. „Učitelia už nie sú pre žiakov tými autoritami ako v minulosti. Z učiteľov sa stali poslušní „úbožiaci“, na ktorých sa môžu vyvŕšiť rodičia, žiaci, ktokoľvek bez toho, aby sa ich niekto zastal. Niet divu, že naše školstvo veľmi upadá,“ uviedol Kušej.
Autorita nie je otázkou pohlavia
Michal Poľakovský je presvedčený, že keby bolo viac chlapov v školstve, tak by bola situácia trochu odlišná.
„Myslím si, že je rozdiel medzi autoritou mužov a žien. Závisí to aj od osobnosti a akú má učiteľ povesť.“
Riaditeľka školy Anna Hvizdová tomu nepripisuje až taký veľký význam. „Nevidím nejaký veľký rozdiel medzi mužmi a ženami v otázke autority. Sú aj ženy, ktoré majú veľkú autoritu.“
Je presvedčená, že žiaci majú rešpekt hlavne pred pedagógmi predmetov, ktoré považujú za dôležité. „Pri slovenčine, matematike či angličtine majú väčší rešpekt.“
Milan Kušej pozná mnohé učiteľky, ktoré majú väčšiu autoritu ako ich kolegovia muži. A aký je ich recept na vybudovanie autority? „Učiteľ by mal mať priateľský vzťah s deťmi, ale nesmie si ich úplne pripustiť k telu. Mal by byť odborníkom vo svojom odbore, lebo tápanie by mu na autorite nepridalo,“ povedal Poľakovský.
Podľa Kušeja sa autorita dá vybudovať jednotou slov a činov a nefalšovaným záujmom o žiakov. „Vytvorenie dobrej pracovnej atmosféry, motivácia žiakov, dobrá komunikácia s nimi, osobný príklad a zanietenie sú faktory, ktoré aj v dnešnej dobe pomáhajú budovať si autoritu mladým kolegom.“
Martin: Jedného sa bojíme, inému skáčeme po hlave
Andrea Humenská je študentkou strednej školy a nevidí rozdiel medzi pohlaviami v otázke autority. „Podľa mňa veľmi nezáleží na pohlaví. Učiteľ by si mal vedieť vybudovať rešpekt bez ohľadu na to, či je muž alebo žena,“ povedala.
Podľa nej sú dokonca ženy učiteľky o čosi prísnejšie. Myslí si, že autoritu je možné stavať hlavne na skúsenostiach.
„Učil nás mladý učiteľ, ktorého sme nebrali veľmi vážne. Bol na škole nový a to žiaci zneužívali.“ Pripojila zaujímavý postreh. „Myslím si, že dievčatá majú menší rešpekt pred mužmi ako pred ženami,“ uzavrela.
Aj Martin, študent gymnázia, sa v podstate zhoduje s jej názorom. „Podľa mňa rešpekt nezávisí od pohlavia. Učia ma muži aj ženy a záleží len od nich, či si dokážu vybudovať autoritu. Neviem čím to je, ale niekoho sa doslova bojíme a inému skáčeme po hlave.
ANKETA
Pýtali sme sa v uliciach Michaloviec.
1. Myslíte si, že učitelia sú autoritou pre dnešných žiakov?
2. Sú dostatočne ohodnotení za svoju prácu?
Slavomír Prada: 1. Isto nie sú autoritou tak, ako to bolo v minulosti. Podľa mňa je to spôsobené výchovou. Rodičia už neučia svoje deti k rešpektu. Možno je chyba aj v učiteľoch, že nie sú dostatočne prísni.
2. Kto nemá v dnešnej dobe nízky plat? Ale nemám prehľad o výške platov v školstve, tak sa k tomu neviem vyjadriť.
Darina Sotáková: 1. V minulosti sa deti učiteľov báli, mali pred nimi rešpekt. Dnešné deti by si zaslúžili poriadne po zadku. Chyba je hlavne v rodičoch, ktorí by mali byť na deti prísnejší.
2. Nemám prehľad, aký majú učitelia plat.
Ján Vasko: 1. Pochybujem o tom, že sú autoritou. Dnes je iná doba, žiaci majú veľkú voľnosť, neexistuje žiadna disciplína. 2. Sú slabšie ohodnotení, tak ako všetky profesie v celej republike. Tu sa majú dobre iba politici.
Anna Bodnárová: 1. Deti si teraz veľmi dovoľujú. V minulosti učiteľ niečo znamenal, bol príkladom. Dnešní žiaci si z učiteľov robia dobrý deň. Učiteľka nemôže povedať nič, lebo žiak jej aj vulgárne vynadá.
2. Keď porovnáme platy, ktoré majú naši poslanci, tak určite nie sú dostatočne ohodnotení. Učitelia majú smiešne platy.
Štefan Šmajda: 1. V minulosti boli učitelia autoritou, ale dnes ani náhodou. Dnešné deti si veľa dovoľujú. My sme sedeli v triede ako v kostole a oni dnes počas hodiny aj telefonujú.
2. Učitelia nie sú dobre ohodnotení. Zaslúžili by si zvýšenie, lebo ich platy sú mizerné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.