Dala zabrať, sťažujú sa študenti a rozčarovaní sú aj niektorí pedagógovia. „Zbytočné, prehnané a nefér,“ hovoria.
HUMENNÉ. Tento rok prvýkrát maturujú tzv. reformní žiaci. Teda tí, ktorí nastúpili na strednú školu po nadobudnutí účinnosti školského zákona z dielne exministra Jána Mikolaja (SNS) z roku 2008. V utorok maturovali všetci povinne zo slovenského jazyka a literatúry, v stredu z cudzieho jazyka a vo štvrtok vybraní študenti riešili test z matematiky.
Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) avizoval viac úloh, ktoré sa viažu na neliterárny, tzv. nesúvislý text – napríklad grafy, tabuľky či štatistické prehľady, kde musia stredoškoláci vyhľadávať informácie, spájať ich, analyzovať či vyvodzovať závery.
„Až 50 percent úloh testu zo slovenčiny budú tvoriť úlohy na čítanie s porozumením,“ spresnila pre TASR riaditeľka ústavu Romana Kanovská.
„Prekvapilo nás, že na čítanie s porozumením bola zameraná väčšina úloh. Nehodnotili sa vedomosti žiakov, ale to, ako rozumejú textu,“ hovorí učiteľka slovenčiny na Gymnáziu arm. gen. Ludvíka Svobodu Antónia Stebnická.
Aj napriek tomu, že žiakov na tento typ úloh pripravovali, ich zvládnutie nebolo bezproblémové. „Negatívne z pohľadu žiakov hodnotíme neprimeranú dĺžku ukážok. Texty boli veľmi dlhé a žiaci po určitom čase strácajú pozornosť,“ myslí si Stebnická.
Ako ďalej dodala, niektoré úlohy boli formulované nejednoznačne. „Našli sme aj iné možné odpovede, ako uvádzal kľúč. Komunikovali sme s ústavom a dohoda je možná. Každý rok narážame na tento problém,“ povedala.
B 2 je zbytočná a náročná
Diana Francúzová, učiteľka angličtiny na štátnom gymnáziu v Humennom, si myslí, že úroveň B2 testu z angličtiny je pre žiakov prehnane náročná.
„Nerozumiem, prečo potrebujú takú vysokú úroveň žiaci, ktorí nejdú na vysoké školy študovať jazyky. B 1 bola tak akurát. Za ostatné štyri roky sú nároky na testovanie prehnané,“ hovorí.
Žiakov potrápila dĺžka textov, náročnosť tzv. close textu s dopĺňaním slov a ťažká slovná zásoba. „Očakávali sme, že povinná úroveň bude na prvýkrát ľahšia. Je to zbytočné, prehnané a tak trochu nefér,“ dodáva.
Problémom je podľa nej to, že žiaci prichádzajú zo základných škôl na gymnázium s rôznou úrovňou angličtiny. „Niektorí sú výborní, iní s ťažkosťami zložia správne vetu. Niekedy ideme takmer od začiatku. Prečo sa na deviatackom monitore netestuje aj cudzí jazyk? Žiaci by mali motiváciu učiť sa ho,“ myslí si.
Na trhu je niekoľko učebníc angličtiny s rôznou úrovňou a je na škole, ktorú si vyberie. „Nie je jedna predpísaná, z ktorej by sa mali učiť všetci. Testy sú zmesou všetkých učebníc. Každý rok je ich úroveň iná. Sme rozčarovaní. Aj z toho, že nahlas hovoríme svoje poznatky a postrehy a nikto nás nepočúva,“ dodáva.
Názory
Študenti sa sťažujú
„Bolo to podľa mňa dosť ťažké. Slovenčina ani nie, ale angličtina áno. Texty boli odborné a mali sme málo času,“ hovorí maturantka Barbara zo štátneho gymnázia.
„Nešlo o to, či niečo viete, ale o to, či viete predpokladať, aká je podľa autora otázky správna odpoveď. Išlo o telepatiu, či viete zistiť, na čo autor myslí. Zo štyroch možností pasovali tri, nedalo sa na ne ísť vylučovacou metódou,“ dopĺňa Martin.
„Snažil som sa. Chcel som sa na maturite ukázať. Išiel som na sto percent,“ hovorí Jakub Šedzmák. „Slovenčina sa dala zvládnuť, aj keď som slabší študent. Akurát texty boli dlhé. Už sa mi ich nechcelo čítať. Bolo to na mňa veľa.“
Ivana Dubecká našla v testoch zo slovenčiny päť či šesť otázok, ktoré boli nejednoznačné. „Slovenčina nebola až tak o vedomostiach, ale hlavne o čítaní s porozumením. Prakticky sa nebolo treba učiť nič, čo sa týka gramatiky a literatúry. Texty by som skrátila a obmedzila ich počet. V anglickom teste bolo veľa úloh na dopĺňanie. Úroveň bola ťažšia ako po minulé roky. Myslím si, že na 50 percent sa angličtina dala zvládnuť,“ dodala.
Mnohí gymnazisti však s nami o maturite hovoriť nechceli. „Radšej sa ani nepýtajte,“ znela častá odpoveď.
jo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.