Neustále zvyšujúce sa ceny nafty a benzínu na čerpacích staniciach nás nútia zamyslieť sa, kedy opäť zdražie cestovné.
MICHALOVCE. Medzi faktory, ktoré ovplyvnili trh s ropou v minulom roku, patrili zmeny režimov vo viacerých arabských krajinách, dlhové problémy vyspelých ekonomík v Európe a USA, dopyt po rope zo strany rýchlo rastúcich rozvojových krajín a extrémne uvoľnená menová politika hlavných centrálnych bánk prejavujúca sa v nízkom úročení kľúčových mien.
To všetko stálo za prudkým zvýšením cien ropy medziročne o 40 %. Následne to ovplyvnilo aj rast cien pohonných hmôt.
Šetria na prevádzkových nákladoch autobusov
Neustále zdražovanie nepoteší asi žiadneho šoféra. Najväčší spracovateľ ropy na Slovensku Slovnaft, a. s., už oproti minulému mesiacu zaznamenal menší pokles zákazníkov na čerpacích staniciach.
Na otázku, či budú ceny pohonných hmôt stále rásť, nám odpovedala Hana Kukučková z oddelenia pre vzťahy s verejnosťou zo spoločnosti Slovnaft: „Pri súčasnej situácii nevieme vývoj cien pohonných hmôt predpovedať.“
Ceny pohonných hmôt nemajú priamy vplyv na hospodársky výsledok SAD Michalovce, pretože doprava vo výkone verejného záujmu, ktorú si objednáva Košický samosprávny kraj (KSK), je na báze zúčtovania a zahŕňa sa do rozpočtu KSK, ktorý pokrýva všetky straty vznikajúce pri preprave zákazníkov do odľahlejších obcí.
„Náklady na prepravu osôb sú vyššie,“ priznáva generálny riaditeľ SAD Michalovce, a. s., Gejza Sačko.
„Podotýkam však, že sme povinní plniť cestovný poriadok, ktorý od nás požaduje objednávateľ. V minulom roku sme kúpili autobusy s menšou kapacitou, pričom sme ušetrili aj na prevádzkových nákladoch.“
O zvýšení cestovného nerokovali
KSK má zo zákona povinnosť zabezpečiť dopravnú dostupnosť celého regiónu. Preto musí uhrádzať straty na neefektívnych linkách, čo je verejným záujmom a taktiež súčasťou rozpočtu samosprávneho kraja. Zmluvný dopravca poskytuje prímestskú autobusovú dopravu do 100 kilometrov.
Rastúce náklady vo verejnej doprave má KSK problém utiahnuť už niekoľko rokov. Nejde len o pohonné hmoty, ale aj ďalšie straty, ktoré dopravcovia vykazujú ako ekonomicky oprávnené náklady.
„Zvýšené ceny pohonných hmôt evidujeme veľmi pozorne,“ uviedla hovorkyňa predsedu KSK Zuzana Bobriková.
„Medziročný nárast je vysoký, za roky 2010 – 2011 je to v prípade spoločnosti SAD Michalovce o 538 987 eur. Priemerná cena nafty v podniku medziročne stúpla o vyše 18 centov za liter. KSK nerokoval s dopravcom o zvýšení tarify cestovného,“ dodala Bobriková.
KSK sa už niekoľkokrát, spolu s ostatnými krajmi, obracal na vládu i niektoré rezortné ministerstvá so žiadosťou o riešenie problémov v prímestskej doprave.
Samosprávne kraje riešia sociálnu politiku z vlastných zdrojov – uhrádzajú straty, ktoré vznikajú za prepravu žiakov, študentov, dôchodcov, zdravotne postihnutých. Žiadajú, aby sa na úhrade podieľali aj príslušné rezorty. Ich žiadosť zatiaľ nenašla odozvu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.