Vláda dala zelenú ministerstvu dopravy, aby začalo s prípravou.
BÁNOVCE NAD ONDAVOU. Posledné roky volali samosprávy regiónu Zemplína po elektrifikácii 34-kilometrovej železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné. Museli sa uspokojiť s odpoveďou, že úsek nie je využitý natoľko, aby ho mohli Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) elektrifikovať.
Najčastejšími argumentmi samospráv bolo, že po elektrifikácii úseku by ľudia cestovali kratšie. Odpadli by minúty státia vlakov v Bánovciach, kde železničiari menia elektrické rušne za dieselové.
Želaním humenskej samosprávy bolo, aby IC vlak z Bratislavy premával priamo až do Humenného.
Nádejne to vyzeralo chvíľu po tom, ako Humenné v novembri 2005 navštívil vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ–DS). Zámer vyhlásil za prioritnú akciu rezortu s tým, že elektrifikácia trate je v zásobníku projektov financovaných Európskou úniou (EÚ) v programovacom období 2007-2013.
Dokonca povedal: „Projekt už pripravujú železnice.“ Slová zostali nesplnenými sľubmi.
Tri roky nato primátori Humenného, Michaloviec, Strážskeho, Vranova nad Topľou, Sniny a Medzilaboriec znova tlačili na ministerstvo dopravy. To reagovalo, že elektrifikácia nie je zaradená do plánovaných programov do roku 2013.
Úloha pre ministra dopravy
Elektrifikáciou spomínaného úseku sa na svojom nedávnom výjazdovom rokovaní v Michalovciach zaoberal aj súčasný vládny kabinet.
Vláda dala ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi (Smer–SD) úlohu, aby do 30. júna 2013 zabezpečil prípravu a riešenie elektrifikácie tohto úseku s následným riešením terminálu trate.
Podľa ŽSR sú predpokladané investičné náklady na stavbu zhruba 30 miliónov eur s tým, že pôjde o peniaze z EÚ.
Podľa Stratégie ŽSR by realizácia elektrifikácie bola možná v rokoch 2016–2017. Samozrejme, podmienkou je dostatok financií.
Výhody
Okrem skrátenia cestovnej doby v úseku Košice - Humenné v osobnej a nákladnej doprave o desať minút by navyše vzniklo aj ucelené vozebné rameno v elektrickej trakcii Bratislava/Praha – Žilina - Košice – Trebišov – Humenné.
Realitou by boli priame rýchliky Bratislava/Praha – Žilina - Košice – Trebišov – Humenné bez výmeny vlakového rušňa. Tie v súčasnosti menia na železničnej stanici v Trebišove.
Možná by bola aj modernizácia súčasného zabezpečovacieho zariadenia v železničnej stanici Humenné, prípadne vybudovanie úplne nového zabezpečovacieho zariadenia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.