Narodila sa, ako sama hovorí, pre to, aby bola učiteľkou. Nemčinu a angličtinu má v malíčku a vymýšľanie projektov pokladá za samozrejmé. Jej krédom je myšlienka kolegyne zo Škótska: „Uč tak, aby každá hodina bola pre deti prekvapením.“
HUMENNÉ. Marta Drozdová, učiteľka nemčiny a angličtiny na Gymnáziu arm. gen. Ludvíka Svobodu, si prevzala nedávno z rúk ministra školstva Dušana Čaploviča ocenenie Európsky učiteľ jazykov.
Škola ju na toto prestížne ocenenie navrhla pre jej inovačné a inšpirujúce nápady do jazykového vzdelávania a motiváciu ľudí svojím prístupom.
„Potešilo ma to, aj keď toto všetko pokladám za samozrejmosť. Pochádzam z učiteľskej rodiny. Zdá sa mi úplne prirodzené, že keď máte radi svoje povolanie, ktoré považujete za poslanie, robíte ho čo najlepšie. Mám svoju prácu rada. Robím to, čo som chcela a vážim si to,“ hovorí ocenená učiteľka.
Stáť za katedrou bolo jej snom už počas štúdií nemčiny a angličtiny v Nemeckej demokratickej republike.
„Skončila som v roku 1982. Mala som problém zohnať prácu. Jazyky neleteli a odvšadiaľ ma vypoklonkovali, že takáto kombinácia je do školstva najnevhodnejšia. Tak som sedem rokov 'fluktuovala',“ spomína Marta Drozdová.
Ako rodáčka zo Žiliny dnes berie túto etapu života ako „spoznávanie ľudí v cudzom meste“.
Hodina ako prekvapenie
V roku 1989 sa karta obrátila a po jazykároch začala zhánka. V 90. roku nastúpila na gymnázium.
„Snažila som sa materiálovo obohatiť nemeckú sekciu. Kontaktovali sme rôzne agentúry v Nemecku so žiadosťou o spoluprácu,“ hovorí.
Veľmi atraktívne a zaujímavé pre učiteľov i žiakov boli rôzne medzinárodné projekty.
„Sú síce spojené s papierovou robotou, ktorú nemám rada, ale efekt vždy stál za to. Veľa sme cestovali, najprv učitelia, neskôr aj žiaci. Keď k nám prichádzali zahraniční partneri na projektové stretnutia, boli zvedaví na našu školu, lebo ich vždy zaskočila vysoká úroveň našich žiakov. Nielen jazyková, ale aj úroveň správania, vystupovania. Nezažila som za celé roky, aby od nás odchádzali sklamaní. To bolo a je pre mňa zadosťučinením. Že sa oplatí do našich detí investovať,“ dodáva s hrdosťou.
Vo vyučovaní uprednostňuje kreatívne formy výučby, vždy hľadá a vymýšľa niečo nové.
„Kedysi som chodila do zahraničia na rôzne semináre. Pred desiatimi rokmi som absolvovala seminár k projektom v rakúskom Grazi. V medzinárodnom tíme pracovala aj 56-ročná kolegyňa zo Škótska. Povedala mi: „Musíš učiť tak, aby si deti vždy prekvapila. Nesmú upadnúť do stereotypu. Viem, že mala pravdu,“ hovorí.
Vzájomný rešpekt
Ocenená učiteľka razí zásadu, že pravidlá hry a spolupráce treba určiť hneď na začiatku v prvom ročníku.
„Keď je to na báze vzájomného rešpektu, nie je to problém. Keď žiaci vedia, že aká akcia, taká reakcia. Keď sa k nim správam slušne a korektne, aj oni tak reagujú. Zatiaľ sa mi to osvedčilo. Mala som šťastie, že žiaci doposiaľ vždy vedeli oceniť vynaložené úsilie, námahu a chcenie. Aj keď musím povedať, že s ďalšími ročníkmi prirodzený entuziazmus žiakov klesá. Cítim to,“ dodáva.
Pani Drozdová je v súkromí mamou dvoch dospelých dcér a už je aj babičkou. Miluje prírodu a turistika je pre ňu najlepším relaxom.
Autor: jo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.