SNINA/HUMENNÉ. Správcovia mestských komunikácií v Snine a v Humennom vyčísľujú pravdepodobné náklady na nákup posypového materiálu na nastávajúcu zimu a zásobujú sa ním.
Hoci by radi vyšli v ústrety želaniam obyvateľov aj ekológii, sú nútení zostať pri tradičnom kamenive.
„ O ekologickej soli sme v Snine začali uvažovať preto, lebo mnoho ľudí malo výhrady k posypávaniu inertným materiálom. Klasická posypová soľ škodí prírode, je agresívna voči obuvi a karosériám áut. Kamenivo sa síce dlhšie udrží na vozovke, no na jar upcháva priepusty kanálov rovnako ako piesok. Tiež treba rátať aj s nákladmi na jeho jarný zber a odpratanie,“ vysvetlil Ján Aľušík, riaditeľ Verejnoprospešných služieb (VPS) mesta Snina.
V prospech posypu ekologickou soľou nahrávalo aj to, že podľa predpovede počasia by ňou mohli posypať mokré chodníky a cesty ešte pred mrazom a zabrániť tým poľadovici. „Posyp by bol pri veľmi nízkych teplotách účinný aj tri dni,“ povedal.
Faktom, ktorý ale mestskí poslanci neobišli, je cena. „Jeden kamión by stál približne 10-tisíc eur,“ odhadla prednostka mestského úradu Jana Rosičová.
Náklady na štart
„Na zimnú údržbu by sme v našom meste potrebovali odhadom tak 3- 4 kamióny posypovej soli,“ povedal Aľušík.
Podľa predbežných výpočtov by VPS mesta Snina v prvom roku používania ekologickej soli dali 36- tisíc eur na dopravu, prácu a mechanizmy, ručné čistenie schodov a lávok, 2 500 eur na piesok na posyp chodníkov a námestia, 45-tisíc eur na nákup ekologickej soli.
Pričom toto číslo je len teoretické. „Praktické skúsenosti s ňou ešte nemáme,“ povedal Aľušík.
Čísla ešte nie sú konečné, pretože odhadom 47– až 66-tisíc eur by si vyžiadala výmena alebo doplnenie nadstavieb na sypače a zariadenie na výrobu a skládkovanie soľného roztoku. „Tieto náklady by ale v ďalších rokoch odpadli,“ podotkol.
Po tom, čo sa poslanci oboznámili s cenami a potrebnými nákladmi, už na posype ekologickou soľou netrvali.
Rosičová uviedla, že už len pri cene za jeden kamión je jasné, že si ju mesto zo svojho rozpočtu dovoliť nemôže.
„Náklady sme vyčíslili na prelome rokov. Nevieme, ako sa na budúci rok dotkne rozpočtu mesta znižovanie príjmu z podielových daní. Bolo by riskantné, ak by sme do posypu ekologickou soľou išli a na začiatku roka zistili, že si ju nemôžeme dovoliť a pre jej nákup už nemáme peniaze na inertný materiál,“ povedal Aľušík.
Dodal, že zimnú údržbu preto zabezpečia klasickým inertným materiálom.
Z podobných dôvodov ako v Snine ekologickou soľou neudržiava svoje komunikácie ani mesto Humenné. „Je pre nás drahá,“ povedal Milan Kuruc, riaditeľ Technických služieb mesta Humenné.
Potvrdil jej výhody oproti klasickým posypovým materiálom. Nákup by ale podľa neho veľmi zaťažil ich rozpočet zimnej údržby. Komunikácie v Humennom preto aj túto zimu budú udržiavať klasickým inertným posypovým materiálom ako v Snine.
Predajca: Odpadajú náklady na čistenie
Michal Neubauer, člen predstavenstva jednej zo slovenských obchodných spoločností, ktorá ekologickú soľ dováža a predáva, na našu otázku prečo je jej cena vysoká, reagoval: „Je 2,5–krát účinnejšia ako klasická soľ a inertný materiál.“
Dodal, že aj pri posype klasickou soľou je potrebné investovať do zariadenia na jej aplikáciu.
„Kým ekologická soľ je účinná pri teplote mínus 34 stupňov, klasická soľ už nereaguje pri teplote mínus 7 stupňov Celzia. Ekologická soľ je účinnejšia. Jeden posyp sa vyrovná až dvom posypom klasickou soľou. Okrem toho nezanecháva fľaky a neničí karosérie áut,“ povedal.
Podľa jeho názoru hrá v prospech použitia ekologickej soli aj fakt, že po jej použití prakticky odpadajú náklady na čistenie komunikácií.
„Inertný materiál musí z chodníkov a ciest niekto odpratať. A to je tiež spojené s ďalšími nákladmi,“ uzavrel.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.