Koľajnice, výhybky, rozpájače, rušne i vagóny. Tie zacúvajú na vopred určenú koľaj na milimeter presne. Pravda, na rozdiel od tých skutočných sa dajú zabaliť do škatule.
HUMENNÉ. Michal Šefčík sa železničnému modelárstvu venuje už takmer štyridsať rokov.
„Keď zídem z rušňa a prídem domov z nočnej, hneď som pri modeloch,“ hovorí zanietený modelár, ktorý pracuje na železnici od roku 1983.
„Je to poloprofesionálny model motorovo-elektrickej železnice. Mám tu aj paru, skrátka, z každého obdobia niečo,“ hovorí M. Šefčík o modeli, ktorý predviedol návštevníkom rušňového depa.
Ovláda ho trafom alebo na diaľku myšou.
„Rýchlosť si volím sám. Mením smer jazdy, ovládam výhybky, vláčiky vedia cúvať, rozpájať sa i spájať. Ako v skutočnosti,“ hovorí.
Záľube sa venuje spolu so synom Igorom, ktorý je vyštudovaný dopravár.
Je to hodinárska robota
Modely vlakov si M. Šefčík zhotovuje sám alebo si ich kupuje.
„Výroba mi trvá aj dva, tri týždne. Je to hodinárska robota. Pracujem s pinzetou a lupou. Potrebujem veľa trpezlivosti. Niekedy pracujem až do úplného vyčerpania,“ priznáva modelár.
"Ani jedno tlačidlo na paneli nie je nazvyš. Každé na niečo slúži. Napríklad toto je na prestavovanie výhybiek. Vychádzam s rušňom z depa, zvolím si vonkajšiu koľaj a idem,“ predvádza fungovanie modelu v praxi.
Záľuba je finančne náročná a v dnešných časoch „nadštandardná.“ Vzdať sa jej však nemieni.
„Je to záľuba na celý život. Aj po živote,“ smeje sa M. Šefčík a dodáva, že zatiaľ ešte nemá dedičov z radov vnúčat nad 14 rokov. „Tak sa tu píše, že je to pre osoby staršie ako 14 rokov,“ uzatvára.
Autor: jo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.