Z lásky k nej sa vyznávajú hneď štyria chlapi naraz. Považujú ju za krásavicu a pomenovali ju po rozprávkovej princeznej. Trávia s ňou veľa voľného času a keď sa kvôli nej zídu, strácajú pojem o čase. Reč je o poslednom rušni z radu 754, o Xénii.
HUMENNÉ. Rušeň Xénia defiloval na koľajniciach aj na nedávnej rušňoparáde v Rušňovom depe v Humennom.
Xénia je posledná z radu rušňov 754. „Je to princezná medzi rušňami. Preto nesie meno po princeznej z Rumburakovej ríše. Vymyslel ho náš kolega, ktorý teraz pracuje v Košiciach,“ hovorí rušňovodič Štefan Hanc, ktorý na železnici pracuje od roku 1981.
Štvorica humenských rušňovodičov Štefan Hanc, Ján Vajda, Pavol Piňkoš a Juraj Krišo si ju vzala pod patronát.
„Ide o pilotný trojmesačný projekt Starostlivosť rušňovodičov o pridelené vozidlá. Staráme sa o čistotu, o spoľahlivosť, o bežnú údržbu. Väčšie opravy už robí dielňa. Zatiaľ sa to osvedčuje,“ vysvetľuje.
Prišla z Bratislavy
Xénia je „prišelkyňa“. Voľakedy vozila vlaky z Bratislavy do Viedne. „Keď prišla okolo roku 2007 - 2008 k nám do depa, bola síce škaredá, ale zdala sa nám najspoľahlivejším rušňom. Po generálnej oprave sa však z nej v našich očiach stala krásavica,“ vážne dodáva Hanc.
Xénia má 33 rokov, v rodnom liste má zapísaný rok 1980. Váži 74 ton, má 12-valcový motor, výkon 1460 kilowattov. Má elektrický prenos výkonu, je v nej zabudovaný vykurovací agregát na vyhrievanie súprav.
Dosiahne maximálnu rýchlosť 100 kilometrov za hodinu.
Manželky vraj nežiarlia
Xénii venujú chlapi veľa voľného času. „Vo voľnom čase sa schádzame celá partia približne raz za dva mesiace. Sme tu celý deň. Minule sme prišli o siedmej ráno a odchádzali sme o pol jedenástej večer,“ hovorí Hanc.
Na rušňoparádu vychystali Xéniu, ako sa patrí. „Od strechy až po spodok sme ju vyumývali, vymaľovali, vyčistili stanovištia. Pracovali sme celý deň,“ dodáva.
Manželky vraj na Xéniu nežiarlia. „Naopak, moja manželka ma podporuje. Berie to ako môj koníček. Fandia mi aj tri dcéry a syn, ktorý pracuje ako vlakvedúci. Xénia je naša láska,“ netají sa Hanc.
Podľa odhadov rušňovodičov bude Xénia v službe ešte asi 20 rokov. „Ak to vydrží,“ zdôrazňujú.
A jedným dychom dodávajú, že im za ňou bude ľúto. „Keď nás zelektrifikujú, vezmú nám ju. Prídu elektrické rušne a...,“ dramaticky sa odmlčali.
Štefan Hanc (vpravo) a Ján Vajda. Dvaja zo štvorice, ktorí majú Xéniu pod patronátom.
Štefan Hanc. Na železnici pracuje od roku 1981.
Ján Vajda. Na železnici je od roku 1972.
Foto: jo
Autor: jo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.