Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) zostavila rebríček 81 nemocníc na Slovensku podľa spokojnosti pacientov. Do prieskumu sa zapojilo tritisíc poistencov štátnej poisťovne. Humenská nemocnica A. Leňa skončila na 34. mieste a za sebou nechala všetky zdravotnícke zariadenia v blízkom i širšom okolí. Sninská nemocnica obsadila 60. priečku rebríčka.
HUMENNÉ. Štátna poisťovňa rozposlala dotazníky 10 100 náhodne vybraným poistencom, ktorí v minulom roku ležali v niektorej z 81 nemocníc. Späť sa jej vrátilo tritisíc dotazníkov.
Pacienti v dotazníku hodnotili, ako boli spokojní so správaním a starostlivosťou lekárov a sestier, s kvalitou ubytovania, stravy a upratovania, s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou, so zdravotným stavom po prepustení z nemocnice, s informáciami od ošetrujúceho lekára a sestier o vyšetreniach či ďalšej liečbe.
Zároveň odpovedali na otázku, či by znovu absolvovali liečbu v danej nemocnici, a či by ju odporučili príbuzným a známym.
Humenská nemocnica v prvej polovici
Nemocnica A. Leňa v Humennom, ktorú prevádzkuje spoločnosť Svet zdravia, obsadila 34. priečku rebríčka so 67–percentnou spokojnosťou pacientov.
Predbehla tak štyridsiatu Vranovskú nemocnicu, šesťdesiatu Nemocnicu v Snine i nemocnice v Trebišove a Michalovciach, ktoré skončili na chvoste, na 69. a 79. mieste.
Hovorkyňa siete Svet zdravia Zuzana Gajdošiková uviedla, že spoločnosť prevzala humenskú nemocnicu na prelome rokov 2011 a 2012, v nie práve najlepšej kondícii.
„Rok 2012, ktorého sa dané hodnotenie týka, bol rokom revitalizácie, obnovy medicínskej oblasti, ekonomického zastabilizovania. Proces zlepšovania kvality zdravotnej starostlivosti a prostredia jednotlivých nemocníc je behom na dlhé trate,“ povedala.
V minulom roku sa v podľa jej slov v nemocnici preinvestovalo okolo 350 000 eur, v tomto roku sú naplánované investície v objeme 400-tisíc.
Má prieskum dostatočnú výpovednú hodnotu?
Vlani v humenskej nemocnici ambulantne vyšetrili viac ako 97 000 pacientov.
„Preto treba zvážiť, či 2 828 dotazníkov na 81 nemocníc, čo v priemere vychádza 35 dotazníkov na jednu nemocnicu, má dostatočnú výpovednú hodnotu. Nič to však nemení na fakte, že situácia v nemocnici nás trápi, a preto sa ju snažíme riešiť,“ dodala hovorkyňa.
Jedným zo spôsobov je podľa Gajdošikovej interné zisťovanie spokojnosti kvality formou dotazníkov, ktoré nemocnica pravidelne vyhodnocuje.
Vedenie sninskej nemocnice sa k zverejnenému rebríčku štátnej zdravotnej poisťovne vyjadriť odmietlo.
Fakty
Ako dopadli v hodnotení spokojnosti pacientov – klientov VšZP nemocnice v regióne
14. Regionálna nemocnica Sobrance
34. Nemocnica A. Leňa Humenné
40. Vranovská nemocnica
60. Nemocnica Snina
69. Nemocnica s poliklinikou Trebišov
77. Nemocnica arm. generála L. Svobodu Svidník
79. Nemocnica s poliklinikou Štefana Kukuru Michalovce
red.
Prieskumy
Podmienky relevantnosti
Korzár zisťoval na Štatistickom úrade SR, aké podmienky musí spĺňať relevantný prieskum.
„Vykonávame štatistické zisťovania, ktoré sa riadia vopred stanovenou metodikou. V prvom rade určíme predmet zisťovania, cieľovú populáciu, kritériá a spôsob jej výberu. Veľkosť súboru vybraných ľudí závisí od požadovanej presnosti odhadov. Kvalita výsledného odhadu však nezávisí len od veľkosti súboru, ale od dosiahnutej miery návratnosti,“ vysvetlil nám hovorca Marián Jánošík.
Respondentov vyberajú náhodne z úplného zoznamu. Ide o rôzne kartotéky či registre a mapy.
Štatistický úrad SR odmietol komentovať, či prieskum Všeobecnej zdravotnej poisťovne je dostatočne relevantný, pretože ide o samostatnú spoločnosť, ktorá má vypracované svoje vlastné pracovné postupy.
kar
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.