Živnostník z Humenného dlhoval Sociálnej poisťovni vyše sedemnásť eur. Bombardovanie telefonátmi, esemeskami a mailami s výzvami na zaplatenie neprestalo ani po takmer troch týždňoch po uhradení dlžnej čiastky. Sociálna poisťovňa dôvod na sťažnosť nevidí. Okamžité vyradenie dlžníka zo zoznamu neumožňujú momentálne používané technológie. Poistencom radí platiť včas a komunikovať s jej pracovníkmi.
HUMENNÉ. Živnostník Jozef z Humenného sa po rokoch podnikania ocitol na zozname dlžníkov Sociálnej poisťovne (SP).
Hoci penále z omeškanej platby vo výške sedemnásť eur zaplatil osobne v pobočke, ešte takmer tri týždne po tom, čo dlžnú sumu uhradil, mu spoločnosť General factoring telefonátmi, esemeskami a mailami znepríjemňovala život.
„Aj napriek tomu, že som dlžnú sumu uhradil, stále ma denne obťažovali upomienkami. Žiadal som ich, aby si to odkontrolovali v poisťovni. Nepomohlo,“ hovorí pán Jozef, ktorý si želal ostať v anonymite.
Cíti sa ako zločinec
Zmena prišla až po tom, keď kontaktoval príslušnú pobočku poisťovne.
„Pracovníčka bola veľmi ústretová. Vysvetlila mi, že na postúpenie informácie o úhrade firme, ktorá pohľadávku vymáha, majú tridsaťdňovú lehotu. Ubezpečila ma, že vec dá osobne do poriadku. A tak sa aj stalo. Vymáhanie prestalo,“ dopĺňa.
Pán Jozef, ktorý má živnosť od roku 1998, sa s nátlakom na svoju osobu na vymoženie dlžnej sumy nevie stotožniť.
„Cítil som sa ako zločinec. Dlžná suma bola smiešne nízka a ja som predsa mal ochotu zaplatiť a aj som tak urobil. Verím, že takých ako ja, sú tisíce,“ dodáva.
Neplnil si povinnosti
Sociálna poisťovňa ako veriteľ sa na vec díva z iného uhla.
„Pán Jozef si v stanovenej lehote neplatil potrebné platby, ktoré predpisuje zákon, okrem toho ani nekomunikoval so Sociálnou poisťovňou. Na rozdiel od poctivých poistencov porušoval zákon o sociálnom poistení. Neplatil včas poistné a neuhradil ho ani po výzve, po tzv. vydaní rozhodnutia Sociálnej poisťovne v danej lehote a následne, keď mu SP vypočítala penále, penále nezaplatil riadne v zákonom stanovenej lehote. Nie je namieste, aby sa v médiách sťažoval na Sociálnu poisťovňu,“ zareagoval Peter Višváder, riaditeľ komunikačného odboru SP.
Dodal, že vymáhanie dlhov je technologicky aj legislatívne zložitá agenda.
Mäkká forma vymáhania
Ako ďalej uviedol, General factoring je tzv. mäkká forma vymáhania a do tejto skupiny sú zaradení dlžníci s nižšími sumami.
„SP sa k pánovi Jozefovi zachovala nielen v rámci zákona a svojich interných usmernení, ale bolo to pre neho výhodnejšie. Neposlali sme naňho exekútora, ale vymáhali sme dlh pripomínaním a urgovaním povinností dlžníka. Toto by dlžník mohol oceniť tiež, pretože z hľadiska exekučného vymáhania by mal podstatne väčšie problémy, ako zablokovaný účet a podobne,“ uviedol Višváder.
Proces si žiada istý čas
To, že hneď od momentu splatenia dlhu mu neprestali posielať esemesky a hlasové upozornenia, je podľa neho v poriadku, pretože ide o automatický systém a dlžníka, ktorý zaplatil, treba z neho vyradiť.
„Nejde to individuálne, neumožňujú to momentálne využívané technológie. Treba istým spôsobom obnoviť zoznam dlžníkov. Tieto procesy si vyžadujú istý časový úsek,“ zdôraznil.
Ďalším dôvodom je vysoký počet dlžníkov, ktorý obsahuje niekoľko tisíc mien.
„Necítime vinu za to, že niekoľko dní po zaplatení chodia dlžníkovi, respektíve bývalému dlžníkovi, takéto upozornenia. Namiesto sťažností na Sociálnu poisťovňu by sa mal zamerať na včasné plnenie svojich zákonných povinností v budúcnosti,“ uzavrel Višváder.
Rady
Čo odporúča Sociálna poisťovňa poistencom
Ako uviedol Peter Višváder zo SP, všetkým poistencom sa odporúča platiť poistné včas a v správnej výške, platby správne identifikovať, aby sa mohli automaticky spárovať s poistencami a nestávali sa z nich dlžníci.
Pri počte prijatých platieb za rok, čo je asi 4,5 milióna prípadov, je SP najväčšia banka na Slovensku, a preto je správna identifikácia platieb dôležitá.
V prípade, ak poistenec nemôže z rôznych dôvodov zaplatiť včas, alebo nastanú iné problémy, mal by včas a aktuálne komunikovať s pobočkou SP, tieto skutočnosti by mal oznámiť a riešiť spolu s pracovníkmi SP.
red.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.