V rámci osláv dní mesta organizátori ukázali veľkým i malým to najlepšie, čo železnice na východnom Slovensku vo vozidlovom parku majú, ale aj chystané novinky. Nechýbali rôzne atrakcie pre deti i miestne špeciality.
HUMENNÉ. Podujatie zorganizovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s Podvihorlatským železničným spolkom po minuloročnej úspešnej premiére už po druhýkrát.
Závan histórie s dávkou nostalgie priviezla do depa unikátna Stakčínska strela. Najstarší, dodnes jazdiaci motorový rušeň, má v rodnom liste rok výroby 1976.
„Strela v Humennom je najstarší kus zo série vyše 650 kusov povestných 'osemstodesiatok', ktoré vstúpili do dejín hromadnej železničnej dopravy. V čase nasadenia vlak spôsobil malú revolúciu najmä pre technické vymoženosti ako pneumatické posuvné dvere či automatickú prevodovku. Zo série ich jazdí na Slovensku už len 15, do roka budú stiahnuté z prevádzky,“ uviedla Jana Morháčová, riaditeľka odboru komunikácie ZSSK.
Aj strela má čiernu skrinku
O strelu, ktorá má výrobné číslo 4 a spočiatku premávala na trati Vranov - Trebišov, sa v humenskom depe stará partia 15 železničiarov, ktorí na jej jazdili ako rušňovodiči.
„Treba dávať pozor na rýchlosť. Musíte ju stále sledovať,“ hovorí rušňovodič Michal Demčák, ktorý na železnici pracuje už 42 rokov, a ukazuje na skrinku nad tlačidlami.
„Je to ako čierna skrinka v lietadle. Je v nej umiestnený registračný rýchlomer. Zaznamenáva všetko. Je to náš obhajca,“ hovorí.
Ľudia chodia po trati ako po parku
Na strelu nedá dopustiť. Rozbehnúť ju vraj vie aj dieťa, najťažšie je presne a bezpečne brzdiť.
Pri šmykľavých koľajniciach pomáha piesok, ktorý si strela vozí v malých zásobníkoch. Michalovi Demčákovi sa podarí zastať presne na centimeter.
Voľakedy vraj rušňovodičské skúšky boli doslova krsty ohňom a ľudský faktor bol veľmi dôležitý.
„V rušni je elektrická rozvodová skriňa. Keď sa niečo pokazilo, vedeli sme si poradiť s opravou. Dnes je všade elektronika. Keď sa pokazí, môžete ju tak akurát zresetovať. Ak to nepomôže, ste bezmocný,“ zdôrazňuje,“ dodáva.
Vlak bez rušňovodiča z mäsa a kostí si predstaviť nevie.
„Musíte dávať pozor na zver, na dobytok, na ľudí. Ľudia chodia po trati ako po parku. Vodiči na nechránených priecestiach nerešpektujú stopky. Nedávno mi jeden zastavil pred rýchlikom s prednými kolesami medzi koľajami. Trúbil som, použil som rýchlobrzdu. V poslednej chvíli cúvol,“ dodáva Demčák.
Stakčínska strela ostane po vyradení z prevádzky v humenskom depe ako muzeálny kus.
Musíme si naň počkať
Najväčším lákadlom bola najmodernejšia poschodová elektrická súprava, hoci len zavesená za dieselový rušeň. Premáva na tratiach v okolí Bratislavy, Nových Zámkov, Žiliny a Košíc.
„ZSSK ich vlastní 10 a prostredníctvom eurofondov pribudne do roka ešte 9. Návštevníci depa si mohli vychutnať výhľad z výšky poschodia vlaku po viac ako 20 rokoch, kedy poschoďáky boli súčasťou úspešnej éry železnice,“ dodala Mohráčová.
V regióne okolo Humenného by mal byť tento vlak realitou po elektrifikácii trate z Bánoviec nad Ondavou do Humenného po roku 2020.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.