Nové automaty na kolky, ktoré majú uľahčiť vybavovanie na úradoch, môžu naopak klientom poriadne skomplikovať deň. Problémy nastávajú vtedy, ak automat nemá vydať peniaze. Platobné terminály majú pritom Slovákom šetriť čas a peniaze.
MICHALOVCE. Moderný platobný systém e-kolok, ktorý v týchto dňoch zavádza štát v spolupráci so Slovenskou poštou, má zvýšiť komfort pri úhrade poplatkov. Nové samoobslužné platobné terminály nahradzujú klasické papierové kolky.
Prvé kiosky sú už umiestené na okresných dopravných inšpektorátoch, na oddeleniach dokladov a na katastrálnych úradoch. V súčasnosti je už na Slovensku v prevádzke 100 platobných terminálov.
Prostredníctvom nich môžu Slováci platiť priamo na úrade v hotovosti, ale aj platobnou kartou. Nie je potrebné už kupovať papierové kolkové známky.
Cez kiosk zaplatíte poplatok napríklad pri vybavovaní nového pasu, občianskeho preukazu či evidenčných tabuliek na auto. Prvé skúsenosti potvrdzujú, že problém nastáva, ak platíte hotovosťou a automat vám nemá vydať peniaze.
Ak nemá vydať, nabeháte sa
Ján z Michaloviec má s novým terminálom nepríjemnú skúsenosť. Na Okresnom riaditeľstve policajného zboru (OR PZ) v Michalovciach platil v hotovosti cez automat poplatok za vybavenie občianskeho preukazu. Terminál mu mal vydať 50 centov.
„Z kiosku mi vytlačilo lístok, že o výdavok mám požiadať najbližšiu pobočku pošty. Dosť ma to prekvapilo, pretože pošta sa nachádza približne dva kilometre od budovy polície,“ povedal Ján.
Ešte väčšie prekvapenie zažil na pošte, kde očakával, že mu na základe potvrdenia z automatu vydajú 50 centov.
„Tá byrokracia ma zaskočila. Na pošte mi povedali, že peniaze mi na ruku nevyplatia. Že najprv musím vypísať formulár a potom mi príde do 30 dní oznámenie, že si môžem vybrať peniaze na pošte. Vykašľal som sa na to. Veď nebudem chodiť na poštu dvakrát, aby som dostal naspäť 50 centov. Je to na hlavu. Zaberá to čas a viac peňazí dám na benzín,“ upozornil rozčúlený Michalovčan.
Polícia: V prípade problémov upozorňujeme poštu
Košická krajská policajná hovorkyňa Jana Mésárová uviedla, že kiosk na OR PZ v Michalovciach prevádzkuje pošta.
„Preto je vhodné kontaktovať prevádzkovateľa. Na kiosku je uvedený telefonický kontakt zákazníckej linky, na ktorú sa občania môžu obrátiť v prípade problémov. Ak je na kiosku porucha, prípadne nedostatok finančných prostriedkov alebo nie je papier na tlačenie elektronického kolku, tieto skutočnosti nahlasuje útvar Policajného zboru, v ktorom sa kiosk nachádza prostredníctvom helpdesku Slovenskej pošty. Policajný zbor nevykonáva správu kioskov,“ vysvetlila.
Pošta: Potvrdenie sa snažíme preplatiť čo najskôr
Hovorkyňa Slovenskej pošty Stanislava Pondelová potvrdila, že môže nastať aj situácia, že kiosk nedisponuje všetkými nominálnymi hodnotami bankoviek alebo mincí.
„V takom prípade vopred pred vykonaním platby na to upozorní občana a vyzve na úhradu presnej sumy alebo úhradu platobnou kartou. Ak občan aj napriek tomu uhradí poplatok v hotovosti vyššou sumou, ako je hodnota úkonu (služby), v takom prípade kiosk vydá potvrdenie pre vyplatenie výdavku. To si môže dať občan preplatiť na pošte,“ uviedla hovorkyňa pošty.
Spresnila, že občan príde na poštu, vypíše si žiadosť o vyplatenie výdavku, pošta jeho žiadosť spracuje a overí pravosť refundovaného potvrdenia.
„Pošta prepláca potvrdenia prostredníctvom poštového poukazu. Klient dostane peniaze v garantovanej lehote do 30 dní od podania žiadosti. Tieto procesy sa snažíme optimalizovať, aby potvrdenie bolo preplatené čo najskôr, zvyčajne je to do 3 - 4 pracovných dní,“ objasnila hovorkyňa pošty.
Dodala, že ak automat nevydá potvrdenie ani peniaze, je potrebné podať reklamáciu na pobočke pošty. Ak v kiosku dochádza hotovosť alebo papier, kiosk vydá pokyn pre servis, aby doplnil kiosk hotovosťou alebo vymenil papier.
Pondelová vysvetlila, že počas pilotnej prevádzky platobného systému boli klientom k dispozícii pri kioskoch asistenti, ktorí tieto potvrdenia preplácali priamo na mieste.
„S nábehom ostrej prevádzky ešte len získavame prvé štatistiky. Ide o jednotlivé prípady a zatiaľ ich nie je možné vyhodnotiť. Doterajšia prevádzka nového platobného systému nám však potvrdila, že o službu je veľký záujem. Podstatné výhody z pohľadu občanov sú predovšetkým šetrenie času, keďže poplatok je možné zaplatiť priamo na úrade, a možnosť úhrady tak v hotovosti, ako aj platobnou kartou,“ uzavrela hovorkyňa Slovenskej pošty.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.