Voľby v Humennom majú už teraz niekoľko víťazov – ak vezmeme do úvahy rôzne internetové a facebookové hlasovania alebo ankety. Ale takéto „hlasovania“ sú len hrou a s prieskumami verejnej mienky nemajú nič spoločné.
HUMENNÉ. Klasický prieskum verejnej mienky, ktorý by meral náladu voličov v Humennom, nebol zatiaľ zverejnený, aj keď sa takéto prieskumy v meste robili.
Zadávatelia zrejme nechceli, prípadne nepovažovali za vhodné ich zverejniť.
Výsledky s rezervou
Takýto prieskum sa robí na vzorke, ktorá je presne špecifikovaná: musia byť proporcionálne zastúpené obe pohlavia, národnostné, vekové aj vzdelanostné skupiny.
Vďaka tomu sa vybraná vzorka respondentov s toleranciou tri percentá zhoduje s celkovým zložením obyvateľstva.
Na druhej strane, internet poskytol priestor, aby sa voliči k jednotlivým primátorským kandidátom mohli vyjadriť.
Aj na našej internetovej stránke sme 14. októbra spustili anketu „Koho by ste volili za primátora Humenného?“.
Podobne spravodajská stránka humencanonline.sk testuje náladu Humenčanov a facebook si tiež prišiel na svoje.
Tieto prieskumy však treba brať s veľkou rezervou, pretože internetový volič zďaleka nekopíruje presnú voličskú vzorku.
Príčinu vidíme v rôznej dostupnosti internetového pripojenia, ale aj on–line gramotnosti voličov jednotlivých kandidátov.
Rôzne hlasovania, rôzne poradia
V ankete na webovej stránke Humenského Korzára v priebehu jedného dňa hlasovalo viac než 1 300 respondentov. Zvíťazil v nich Jozef Seman s 36 percentami pred Ivanom Hoptom, ktorému svoj hlas odovzdalo 29 percent účastníkov prieskumu.
V prieskume humencanonline.sk zvíťazil Ivan Hopta, ktorému by v komunálnych voľbách odovzdalo hlas 40 percent internetových respondentov. Hlasovalo 4 504 respondentov, pričom odovzdať hlas mohli účastníci ankety raz za 24 hodín.
Za ním skončil Ivan Pajtaš s 36 percentami. S veľkým odstupom na treťom mieste figuruje so siedmimi percentami Marián Kováč.
Na rôznych facebookových stránkach v prevažnej miere najviac uspeli Ivan Hopta, Jozef Seman a Miroslava Zajcevová.
Na internete sa tiež objavil prieskum od PeggasCzech SK, v ktorom na vzorke 563 dotazníkov zaslaných emailom najviac bodovala Jana Vaľová s 28,7 percentami pred Ivanom Hoptom s 20,9 percentami a Jozefom Semanom s takmer 18 percentami.
PRIESKUMY
Anketa Korzára
Michal Babin - 45 hlasov (3 %)
Ivan Hopta - 376 hlasov (29 %)
Marián Kováč - 9 hlasov (1 %)
Ivan Pajtaš - 50 hlasov (4 %)
Jozef Seman - 470 hlasov (36 %)
Jana Vaľová - 228 hlasov (17 %)
Miroslava Zajcevová - 102 hlasov (8 %)
nepôjdem voliť - 27 hlasov (2 %)
Spolu hlasovalo: 1 307
Prieskum na humencanonline.sk
Michal Babin 1 %
Ivan Hopta 40 %
Marián Kováč 7 %
Ivan Pajtaš 36 %
Jozef Seman 4 %
Jana Vaľová 4 %
Miroslava Zajcevová 6 %
red.
Glosa
Bič plieska na konci
Predvolebná kampaň nám už zúri v našich končinách minimálne od konca augusta. Postupne sme sa dozvedali mená ašpirantov na primátorský stolec, niektoré po dramatickom priebehu s iskrou rozhorčenosti, iné pokojne a niektoré „na žiadosť občianskych združení, inštitúcií a občanov“ aj pompézne. No, a o niektorých menách sme sa dozvedeli, až keď boli kandidátky uzavreté.
A tak dnes vieme, že odvážlivcov v Humennom sa našlo až osem, kandidovať však môžu len siedmi, v Medzilaborciach chcú odskúšať svoje renomé traja kandidáti a v Snine štyria.
Kruh sa uzavrel, nastali špekulácie, kto má šancu vyhrať, kto a v čí prospech by mal odstúpiť. Sľuby obhajcov primátorského stolca spred štyroch rokov si voliči môžu skonfrontovať s realitou. Ale všetci sme už poučení, že „sľuby sa sľubujú...“
Samozrejme, odpočty sú dôležité, fakty sa dajú prekrútiť, to čo bolo bohorovne sľubované vtedy, dnes už nie je a zmizlo ako lanské snehy.
Ten, kto má hrošiu kožu, zvykne v politike uspieť, ale my voliči, poučení sľubotechnami takého či onakého tvaru, by sme už mohli konečne precitnúť, veď žijeme v pomerne malých mestách a dedinách, kde každý každého pozná.
Nie bombastické sľuby, veselice, kolotoče či hody, ktoré sú už tradične sprievodným znakom kortešačiek, ale možno bežný prístup kandidáta ku svojim susedom, spolupracovníkom či známym by nám mohol napovedať, kto by sa mal stať naším novým richtárom.
Politický marketing pokročil, ale tradičné metódy politických kampaní, ako je priateľské stretnutie s ľuďmi, milý úsmev, súcit s druhými - sú na nezaplatenie. Nuž, počkajme si pár dní, bič plieska na konci.
Miloš Meričko
Autor: Miloš Meričko
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.