Mestskú hromadnú dopravu (MHD) v Humennom bude aj naďalej zabezpečovať michalovská eseročka DZS-M.K. TRANS. Humenská samospráva s ňou podpísala zmluvu na ďalšie tri roky. Za prepravné služby dostane 160 000 eur, čo je o 30 000 viac ako v minulom roku. Poslanci z klubu Za demokratické Humenné sa pýtajú, prečo. Mali by byť zriadené nové linky podľa požiadaviek obyvateľov.
HUMENNÉ. Prepravca uzavrel zmluvu na dva roky, do 31. 12. 2014 s opciou na ďalšie tri roky.
Humenská samospráva ju na sklonku roka dodatkom predĺžila do konca roku 2017.
V tohtoročnom rozpočte schválili poslanci čiastku 160 000 eur ako úhradu prepravcovi za služby spojené s verejnou dopravou.
Prečo viac?
„Predtým tam bola čiastka 130 000 eur. Taká bola aj vysúťažená. Nie je dôvod zvyšovať prepravcovi sumu, lebo kilometre ani počet prepravených osôb sa nemenia. Cena nafty išla dole. Nevidím žiadny logický dôvod, prečo by sme mali sumu zvyšovať,“ hovorí poslanec Jozef Babják z Klubu Za demokratické Humenné.
V komentári k čiastke sú totiž uvedené navlas rovnaké údaje ako z minulého roku: predpokladaný počet najazdených kilometrov je 168 000, predpokladaný počet prepravených osôb za rok je 454 000.
Poslanec Babják sa priamo na rokovaní pýtal na dôvod zvýšenia, keďže v rozpočte figuruje ešte aj čiastka 12 000 eur pre prepravcu na zabezpečenie zvýhodneného cestovného pre vybrané skupiny obyvateľov na tento rok.
Od augusta minulého roku bezplatne cestujú žiaci prvého stupňa základných škôl s trvalým pobytom na území mesta, občania mesta vo veku od 65 rokov vyššie, držitelia preukazu ZŤP a ZŤP/S a tiež držitelia senior karty.
„Nenapádame rozpočet samoúčelne, ale hľadáme možnosti, ako finančné prostriedky použiť výhodnejšie,“ dodáva.
Navrhol, aby sa 30 000 eur použilo na rekonštrukciu ciest a chodníkov. Jeho návrh však neprešiel.
Viac kilometrov, nové linky
Z vyjadrení vedenia mesta na rokovaní poslancov vyplynulo, že pôjde o zvýšenie počtu kilometrov v dôsledku zavedenia nových liniek.
„Požiadavky na linku napríklad na Suchý jarok na záhradkársku oblasť evidujeme už od minulého roka. Stále ešte zbierame podnety a svoje poznatky majú aj pracovníci úradu,“ reagoval konateľ DZS-M.K. TRANS Mikuláš Koščo.
V tomto mesiaci by sa podľa jeho slov mali uskutočniť rokovania na humenskej radnici s cieľom presne stanoviť trasy liniek a počet kilometrov.
Cestovné poriadky sa zvyčajne menia k 1. júlu, nevylučuje však aj skoršie zmeny. „Od apríla by bolo ich zavedenie bez problémov,“ dodáva.
V minulom roku podľa Mikuláša Košča prepravila jeho spoločnosť menej cestujúcich, ako bol zmluvný predpoklad.
„Aj napriek tomu sme nepožadovali žiadne doúčtovanie k dohodnutej čiastke. V prípade, ak v tomto roku zostanú výkony v dohodnutej výške podľa zmluvy a nebude podstatný pokles cestujúcich, čiastka zostane rovnaká ako v minulom roku,“ hovorí.
V súčasnosti pripravujú celkové vyúčtovanie nákladov za rok 2014.
Koľko je nulových lístkov
Poslanca Babjáka zaujímal tiež systém kontroly výdaja nulových cestovných lístkov zo strany mesta.
Podľa slov konateľa Košča celý systém vydávania nulových lístkov funguje elektronicky, všetko sa ukladá do počítača, do ktorého sa svojvoľne zasiahnuť nedá. Vyúčtovanie prebieha každý mesiac.
Spoločnosť prevádzkuje MHD aj v Michalovciach a v Starej Ľubovni a každá prevádzka sa účtuje samostatne.
Od augusta do konca decembra účtovala spoločnosť mestu za bezplatnú prepravu 3 670,86 eur.
Za päť mesiacov prepravila 2 959 žiakov prvého stupňa, 37 721 dôchodcov nad 65 rokov a držiteľov preukazu ZŤP, 6 232 držiteľov senior karty.
Mesta sme sa pýtali na nové linky, ale tiež na to, prečo vyhodnotenie zmluvy s prepravcom a informácia o podpísaní dodatku neboli predmetom rokovania mestských poslancov.
Aj napriek tomu, že sme otázky poslali v utorok (3. 2.) popoludní, v piatok (6. 2.) sme dostali prísľub, že odpovede dostaneme až tento týždeň. Dôvodom je pracovná vyťaženosť tlačového referátu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.