Od marca sa klientom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) v Humennom bude na oddelení služieb občanovi venovať jeden zamestnanec. Poskytne im komplexné informácie. Obchádzanie kancelárií by sa tak malo stať minulosťou. Klient si zmenu všimne okamžite.
HUMENNÉ. Postupne prejdú touto zmenou v troch etapách všetky úrady práce na Slovensku.
V Humennom už od 1. marca vzniklo oddelenie služieb pre občana, kde si u jedného zamestnanca vybavíte potrebné záležitosti. Situované je na prízemí v pravej časti budovy úradu.
„Hlavná zmena, ktorá nastala od 1. januára tohto roka, integrovala ústredie práce sociálnych vecí a rodiny a úrady práce sociálnych vecí a rodiny do jedného subjektu, čo znamená zrušenie právnej subjektivity úradov práce. Úrady sa stávajú preddavkovými organizáciami zapojenými na rozpočet ústredia. Pracovisko Snina ostáva naďalej organizačnou zložkou Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Humenné,“ vysvetľuje riaditeľka ÚPSVaR v Humennom Gabriela Karšková.
Takto to funguje
Oddelenie je umiestnené vpravo na prízemí budovy úradu.
Príslušný zamestnanec v rozhovore s občanom získa všetky dostupné informácie súvisiace s jeho životnou situáciou a situáciou jeho rodiny. Následne mu poskytne poradenstvo a pomôže mu pri vypĺňaní žiadostí, ktorými si občan môže uplatniť nároky na riešenie sociálnej situácie.
„Tým dôjde ku komplexnému vybaveniu, čo sa týka evidencie uchádzačov o zamestnanie, sprostredkovania zamestnania, poskytovania pomoci v hmotnej núdzi, či jednotlivých štátnych sociálnych dávok,“ zdôrazňuje riaditeľka.
Recepcia sa nachádza vľavo na prízemí úradu. Je určená ako prvý kontaktný bod pre všetkých občanov, ktorí prichádzajú na úrad, čo im uľahčí orientáciu v budove.
Na recepcii tiež môžu odovzdať doklady, ktoré doručujú pravidelne na úrad, získajú tlačivá žiadosti a v prípade potreby aj základné poradenstvo alebo informácie, kde ich vybavia.
Takmer 6 000 uchádzačov o zamestnanie
Na oddelení pracuje 28 zamestnancov, z toho piati v oblasti služieb zamestnávateľom.
V oblasti sprostredkovania sa budú starať o 5 925 uchádzačov o zamestnanie, o preberanie dokladov od 3 730 poberateľov pomoci v hmotnej núdzi so spoločne posudzovanými osobami a 9 000 poberateľov rôznych druhov štátnych dávok, o preberanie nových žiadostí o sprostredkovanie zamestnania, nových žiadostí o pomoc v hmotnej núdzi a nových žiadostí o rôzne druhy štátnych dávok.
„Vydávanie rozhodnutí o poskytnutí dávok a prípravu podkladov pre vyplatenie dávok pomoci v hmotnej núdzi a štátnych dávok má v svojej pracovnej náplni oddelenie hmotnej núdze, náhradného výživného a štátnych dávok. V priemere jeden zamestnanec, ktorý spracúva dávky pomoci v hmotnej núdzi, zodpovedá za 400 spisov. Zamestnanec, ktorý spracúva štátne dávky, zodpovedá v priemere za 2 250 spisov,“ približuje Karšková.
Občania, ktorí prichádzajú na úrad vybaviť si agendu v súvislosti s ťažkým zdravotným postihnutím, budú naďalej vybavovaní na oddelení peňažných príspevkov na kompenzáciu ŤZP a posudkových činností ako doteraz.
Začiatky budú náročné, ale je to v prospech občana
„V počiatočnom štádiu si táto zmena bude vyžadovať veľa trpezlivosti zo strany občanov ale aj zamestnancov.
Tí musia zvládnuť znalosti a poskytnúť informácie v podstatne väčšom legislatívnom rozsahu, aby dokázali občanovi pomôcť. Vopred ďakujeme občanom – klientom úradu – za návrhy a podnety, ktoré by mohli urýchliť nábeh na zmenu a za ich pochopenie,“ hovorí riaditeľka Karšková.
„Veríme, že takto nastavený model umožní zamestnancom pristupovať ku klientom komplexnejšie, zlepší to flexibilitu práce, riadenie a individuálny prístup k občanom a ich potrebám,“ dodáva.
Pozitívnym prínosom pre občana bude podľa nej to, že v jednej kancelárii si bude môcť riešiť svoju sociálnu situáciu s jedným zamestnancom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.