Korzár logo Korzár Zemplín

Michalovčan už päťdesiat rokov ukazuje turistom cestu, aby nepoblúdili

Zdenkovi Šteliarovi vďačia stovky turistov za to, že mohli bezpečne navštíviť najkrajšie zákutia Zemplína.

Zdenek Šteliar. Na základe znalosti Vihorlatského pohoria navrhol sieť značkovaných trás, ktorú potom postupne realizoval a udržiava ju už 40 rokov. Spolupracoval na vydaní turistických máp Vihorlatské vrchy - Zemplínska šírava.Zdenek Šteliar. Na základe znalosti Vihorlatského pohoria navrhol sieť značkovaných trás, ktorú potom postupne realizoval a udržiava ju už 40 rokov. Spolupracoval na vydaní turistických máp Vihorlatské vrchy - Zemplínska šírava. (Zdroj: Milan Potocký)

Sedemdesiatdvaročnému Zdenkovi Šteliarovi z Michaloviec vďačia stovky turistov za to, že mohli bezpečne navštíviť najkrajšie prírodné zákutia regiónu Zemplína. Vášnivý turista značkuje turistické trasy vo Vihorlatských vrchoch a v okolí Zemplínskej šíravy už polstoročie. Šteliar je zároveň spoluautorom mnohých turistických máp.

Ste vyštudovaný elektrotechnický inžinier, desať rokov ste pracovali ako technológ pre meranie a reguláciu v bývalom štátnom podniku Chemko Strážske a neskôr ako projektant elektrotechniky v Chempiku Bratislava pobočka Michalovce. Kedy ste začali prvýkrát so značením turistických trás?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Ako študent som sa venoval turistike. V Michalovciach nás nebolo veľa a celé turistické hnutie bolo zanedbané. Mali sme pocit, že začíname od nuly. Trocha podpory sme dostali z ústredia tým, že sme začali asi v roku 1964 dostávať pozvánky na školenia. Kolegovia prešli školeniami pešej turistiky, VHT, lyžiarskej turistiky, až došlo aj na mňa a poslali ma na značkársky aktív. Bol som vtedy v Bratislave a tak to bolo výhodnejšie, ale už nepamätám, kde to bolo. Predsedom značkárskej komisie bol Vlado Čikor.“

Čo vás na tom zaujalo? Veď do lesa a na túry ste mohli chodiť aj bez toho, aby ste maľovali turistické značenie.

„Fascinovali ma mapy. Ako značkár som získal prístup k vojenským mapám. Z nášho okolia neboli takmer žiadne, len vojenské a tie neboli hocikomu prístupné, vtedy boli utajované. Do značkovania som sa pustil s nadšením. Mapy som si požičiaval na okresnej vojenskej správe. Musím priznať, že už vtedy boli dosť nepresné. Ale nám išlo hlavne o terén a ten sa nemení.“

V akom stave boli turistické trasy v šesťdesiatych rokoch, keď ste začínali?

SkryťVypnúť reklamu

„Boli dosť v zlom stave. Hoci sa značenie robilo už za 1. československej republiky, počas vojny a po vojne bola približne 15–ročná pauza. Bol som presvedčený, že v niektorých lokalitách ešte nik neznačkoval, ale nemal som úplne pravdu. V roku 2011 som získal z Užhorodu reedíciu „Knižnice KČST, svazek šestý“ od Jaroslava Dostála: Podkarpatská Rus, II. vydání“. Tu sú popísané, ale bez mapy značené turistické trasy, ktoré viedli cez Vihorlatské pohorie z Podkarpatskej Ukrajiny. Je tam napríklad trasa Velký Berezný – Ubľa – Strihovce – Morské oko – Sninský kameň – Snina. Nepochybne tu už všetko bolo, len vojna a povojnové roky všetko vymazali z pamäte ľudí, z terénu a aj z máp.“

V roku 1970 ste vraj úplne sám označili smerovníkmi, pútačmi nové trasy R. Hámre – Belá nad Cirochou a Morské oko – Strihovské sedlo. Bolo to náročné?

SkryťVypnúť reklamu

„Domov mi doviezli smerovníky kompletné, ale rozmontované. Urobil som prvé nátery a začal rozvážať. Túto prácu som robil sám, lebo nebolo na to dobrovoľníkov. Jeden smerovník váži asi 30 kilogramov a chodiť s ním po lese je ťažké. Bolo treba nosiť ešte štangľu, ryľ a iné náradie. Postupoval som tak, že najprv som textačné miesta obišiel s náradím a kopal jamy. Potom som obišiel Vihorlatské pohorie s nákladiakom Čepel, rozviezol smerovníky a hneď som aj staval. Najvyššie som bol na Troch tabliach, kde som nechal 4 smerovníky. Neskôr som ich rozniesol na Sninský kameň a Nežabec.“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C3SEU na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  2. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Ako zvládnuť prvý mobil a udržať si dôveru v rodine
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  2. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  3. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  4. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  5. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  6. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 479
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 057
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 163
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 854
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 781
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 587
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 041
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 765
  1. Vladimír Bojničan: Môj vzor I. Miklóš nám už asi semilnie. A spolu s ním aj naša schopnosť vidieť, čo je vlastne zač ten dnešný populizmus
  2. Martin Kresák: Degrowth po slovensky: súdruh Kamenický opäť úraduje
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LIII.
  4. Tomáš Kuvik: Najväčší Slovák v nás
  5. Martin Fronk: František Jozef I. vtedy a dnes
  6. Michal Fiabane: Fukuyama sa mýlil. Dejiny nekončia - začínajú byť opäť desivé.
  7. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné párvo. Časť 1.
  8. Jozef Černek: Na vrchole, kde končia deti a začínajú otcovia
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 12 655
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 634
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 513
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 7 399
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 395
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 517
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 800
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 4 613
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu