Korzár logo Korzár Zemplín

Parná lokomotíva vypila po ceste do Sniny dvanásť kubíkov vody

Papagáj je parný rušeň a nostalgické časy pripomenul účastníkom osláv Dňa železnice v rušňovom depe.

Papagáj v plnej kráse.Papagáj v plnej kráse. (Zdroj: Jana Otriová)

Ani vyše, obrazne povedané, šesť krížikov na chrbte nezabránilo papagájovi z Popradu, aby po ťažkom „odfúknutí“ hravo potiahol päť vagónov plných nedočkavých cestujúcich. Po ceste z Humenného do Sniny a späť „zhltol“ tri tony uhlia a „zapil“ ich 12 kubíkmi vody. Papagáj je parný rušeň a nostalgické parné časy pripomenul účastníkom osláv Dňa železnice v rušňovom depe.

HUMENNÉ. Rušňové depo ožilo uplynulú sobotu dňom otvorených dverí už po tretí raz. Záujemcov o nostalgickú jazdu vlakom ťahaným parným rušňom si nenechali ujsť stovky ľudí, najmä detí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Parný rušeň Papagáj vyrobili v ČKD v roku 1951 pre rýchlu prímestskú dopravu. Tento rušňový typ premával po československých tratiach až do sedemdesiatych rokov 20. storočia.

Na Slovensku jazdil vo viacerých regiónoch, napríklad pri Bratislave, Leopoldove, Zvolene, Vrútkach.

V súčasnosti je zverený do starostlivosti Klubu železničných historických vozidiel v Poprade. Odtiaľ v predvečer jazdy dorazil do Humenného.

„Staráme sa oň partia desiatich chlapov. Doviezli ho k nám v 90. roku. Kým sme ho dali do terajšej podoby, trvalo nám to asi osem rokov,“ hovorí nadšenec železníc Stanislav Antalík z Klubu, ktorý sa na takom rušni vozil ešte ako chlapec.

Na koľajnice sa popradský papagáj dostane 5 – 6-krát do roka.

Fototermín predtým, ako sa rušeň vydal na cestu. Foto k článku: Jana Otriová

SkryťVypnúť reklamu

Nakŕmiť a napojiť

O zachovalého krásavca sa treba patrične starať už niekoľko hodín pred jazdou.

„Päť hodín po zapálení je už dosť pary, aby sa dalo jazdiť. Mašina potrebuje paru aj na mazanie valcov. Keď sa točia kolesá, spojnice a piesty vo vnútri sa musia mazať. Potrebujú olej aj paru. Maximálny tlak je 16 atmosfér,“ vysvetľuje Antalík.

Rušeň na trase Humenné – Snina a späť so štyrmi zastávkami spotreboval 3 tony uhlia a 12 kubíkov vody.

„Napil“ sa na zastávke v Snine. Pri napájaní pomáhali aj nadšenci historických železničných strojov zo spriateleného klubu zo Švajčiarska.

Tender ako zásobáreň paliva je súčasť rušňa. „Utiahne aj pätnásť vagónov. Záleží na tom, akou rýchlosťou ide a aké je stúpanie. Výkon lokomotívy je 1 350 koní,“ spresňuje bývalý železničiar zo Švajčiarska počas pripájania hadice.

SkryťVypnúť reklamu

Rušeň dosiahne maximálnu rýchlosť 100 kilometrov za hodinu, do Sniny podľa chlapov frčal priemerne päťdesiatkou.

Nikol a Ninka. Malé Sninčanky si nenechali ujsť parný rušeň.

„Lopatovať“ len s mierou

Rušeň obsluhuje dvojčlenná posádka – rušňovodič a kurič. Lopata je povinná výbava.

„Veľa sa tu uhlia nenahádžeme, lebo je tu tzv. štoker. Pod podlahou je parný stroj, točí „šnekom“, ktorý ťahá z tendra uhlie na rozmetaciu dosku. Para rozfukuje uhlie po peci. Lopatou hádžeme uhlie len do kútov. Osemdesiat percent urobí štoker, dvadsať my ručne,“ dodáva Daniel Antalík, brat pána Stanislava a druhý člen posádky. A že pri peci bolo poriadne horúco, zbytočne dodávať.

Papagáj bol po dobre odvedenej robote stredobodom pozornosti aj v depe, kde si ho obzreli stovky zvedavcov rôzneho veku.

Humenčania si jazdu parného rušňa pamätajú z roku 2000, keď sa išlo vlakom do Sanoku po stopách vojaka Švejka a v roku 2009, keď papagáj pri oslavách storočnice trate dorazil až do Stakčína.

Stanislav Antalík a pohľad do horúcej pece.


Vo vlaku bolo veselo a plno.



Na stanici v Snine.







Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 896
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 424
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 148
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 266
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 544
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 075
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 926
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 634
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu