SNINA. Viaceré technické diela, ku ktorým vedú cyklotrasy, v Sninskom okrese obnovili. Sú pozostatkami bývalých úzkokoľajových lesných železníc. V minulosti sa po nich zvážalo drevo vyťažené vo Vihorlatských vrchoch.
V regióne bola v minulosti vybudovaná takmer dvadsiatka úzkokoľajových dráh, niektoré viedli až na územie dnešnej Ukrajiny. Od roku 2012 sú dve z nich oficiálnymi cyklotrasami.
Ide o značené trasy Po sninskej úzkokoľajke a Po stakčínskej úzkokoľajke. Sú dlhé vyše 25 kilometrov.
Rekonštrukciou technických diel sa zvýšila atraktivita cyklotrás, no aj ich bezpečnosť.
Projekt riešil aj obnovu mosta Rakovec na stakčínskej úzkokoľajke.
Obnovené boli aj ďalšie technické prvky bývalej sninskej úzkokoľajky - úvrať Konské, umelý vodný kanál Kopaný potok a kamenný priepust v lokalite Pri umartom.
Väčšinu prác uskutočnili dobrovoľníci od apríla do novembra tohto roka.
"Obe cyklotrasy boli v spolupráci so samosprávami Stakčín, Zemplínske Hámre a Snina vyčistené od náletových drevín a odpadkov. Zároveň boli zlikvidované aj dve menšie čierne skládky," priblížila ďalšie aktivity Daniela Galandová, koordinátorka projektu.
Na trase vyčíňali vandali
Na trase sninskej úzkokoľajky vyčíňali pred časom vandali. Poškodili turistický altánok, zastrešenie studničky, orientačnú mapu aj smerovníky. Založili čierne skládky, ktoré postupne prerástli do väčších rozmerov.
Týmto neduhom chcú po novom predchádzať fotopascami. Niektoré miesta sú už pod drobnohľadom týchto zariadení. Aj ich kúpu financoval projekt.
Jeho hlavným propagačným výstupom je tlačená turistická mapa s názvom Objavte zaujímavosti Vihorlatu a tiež reliéfna mapa s vyznačenými trasami úzkokoľajok v celom regióne.
Tá bude využívaná v múzeu v Zemplínskych Hámroch pri výučbe regionálnej výchovy.
Celkové výdavky projektu Vihorlatské úzkokoľajky 2. etapa predstavovali hodnotu takmer 8 000 eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.