Obyvatelia Trebišova môžu nahlásiť poruchy a problémy, ktoré ich trápia, prostredníctvom internetovej stránky alebo mobilnej aplikácie. Radnica už začala riešiť prvé podnety.
TREBIŠOV. Samospráva zavádza nové informačné technológie. Zapojila sa do projektu Odkaz pre starostu, ktorý umožňuje obyvateľom a návštevníkom mesta nahlásiť problémy, ktoré ich trápia.
Jednoduchý postup
Odkaz funguje na jednoduchom princípe.
„Pri každom podnete je potrebné uviesť krátky názov, popis problému, zvoliť jednu z príslušných kategórií, určiť ulicu, kde sa podnet nachádza a vložiť fotografiu, ktorá to dokumentuje,“ povedala hovorkyňa mesta Trebišov Martina Kužmová.
Podnety môžu ľudia nahlasovať cez internetovú stránku, ale aj prostredníctvom mobilnej aplikácie, ktorú si stiahnu do telefónu.
Pri opise si môžu ľudia vyberať z desiatich kategórií cesty a chodníky, zeleň a životné prostredie, verejné služby, verejný poriadok, parkovanie, nepojazdné autá, dopravné značenie, mestský mobiliár, čierne skládky a stavebné úpravy a všetko ostatné.
Okrem riešenia aktuálnych problémov obyvateľov, portál pomáha zorientovať sa v kompetenciách samosprávy.
„Obyvatelia môžu sledovať pod každým podnetom komunikáciu medzi samosprávou a obyvateľmi, ale aj medzi samosprávami a ďalšími subjektmi, ktorí do riešenia problémov vstupujú,“ vysvetlila Kužmová.
Trebišovčania už začali upozorňovať na problémy
Medzi Trebišovčanmi je novinka vítaná. Niektorí ju už aj využili a upozornili na nekvalitné cesty, výtlky, nedokončené asfaltovanie i na nefungujúce verejné osvetlenie.
Podľa Anny Hrtanovej je to veľmi dobrý nápad, ktorý ľuďom pomôže.
„Priznám sa, že ja som to už aj využila. Som invalidná dôchodkyňa, mám veľké problémy s pohybom, preto som oslovila mesto a poslala fotografiu z nášho parkoviska. V posledných dňoch je veľmi daždivé počasie, pričom na parkovisku pred bytovkou je doslova samá jama plná vody. Predpokladám, že podnety budú aj promptne riešiť.“
Terézia Kačová býva na pomerne novom sídlisku, ale ako povedala, vždy sa čosi vyskytne.
„Vítam túto myšlienku. Je dobré, keď po odoslaní podnetu na vedenie mesta dostanete obratom mail s odpoveďou na náš problém. Očakávam, že podnety nebudú zakladať do archívu, ale budú predmetom riešenia v primerane krátkom čase.“
Obyvatelia nevedia o kompetentných
Portál Odkaz pre starostu bol prvý raz spustený v Bratislave vo februári 2010. Trebišov je druhé z 11 miest v regióne Zemplína, ktoré portál začali využívať.
Na východe republiky s ním majú okrem oboch krajských miest skúsenosti aj v Sečovciach, Stropkove, Moldave nad Bodvou, Spišskej Novej Vsi, Levoči, Kežmarku či Svidníku.
„Obyvatelia neraz nemajú vedomosť o tom, kto je kompetentný ich problém riešiť, kedy ešte môže zasiahnuť samospráva a kedy už túto možnosť nemá. Zverejnením komunikácie medzi úradníkom a obyvateľom sa o konkrétnom probléme a jeho možných riešeniach dozvedia ďalšie stovky obyvateľov. Prehľadne a bez námahy tak môžu nájsť odpovede na svoje otázky,“ hodnotí Jakub Kmeť z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI), ktorý portál prevádzkuje.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.