Korzár logo Korzár Zemplín

Medzilaborce by chceli obnoviť železničné spojenie s Poľskom

Aj Poliaci tlačia na to, aby sa obnovila osobná doprava medzi štátmi po železničnom ťahu cez Lupkovský tunel.

Poľská delegácia. Pricestovala špeciálnym vlakom. Volajú ho Bieščadský „žaček“.Poľská delegácia. Pricestovala špeciálnym vlakom. Volajú ho Bieščadský „žaček“. (Zdroj: Jana Otriová)

Za historickú označil župan Peter Chudík (Smer) utorkovú návštevu poľskej delegácie v Medzilaborciach. Poľskí predstavitelia štátnej a miestnej správy pod vedením ministra dopravy Andrzeja Adamczyka pricestovali špeciálnym vlakom, aby tak demonštrovali svoj veľký záujem o obnovenie železničného spojenia medzi oboma krajinami cez Lupkovský tunel už toto leto. Slovenská strana je zdržanlivejšia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Humenských novín.

MEDZILABORCE. Špeciálny žltý vlak, nazývaný Bieščadský „žaček“, s poľskou delegáciou prišiel na medzilaborskú stanicu v utorok krátko pred desiatou.

SkryťVypnúť reklamu

Poľská strana, vedená ministrom dopravy Andrzejom Adamczykom, má veľký záujem na tom aby sa obnovilo pravidelné vlakové spojenie medzi oboma krajinami cez Lupkovský tunel.

Podľa ich predstáv by mal vlak premávať v prázdninových mesiacoch počas víkendov už toto leto. Spojenie medzi Rzesowom – Sanokom – Medzilaborcami by malo pokračovať až do Košíc a v neskoršej etape až do maďarského Miškolca.

„Máme veľký záujem na tom, aby sa víkendové prázdninové spojenie obnovilo už v tomto roku. Ide o bezpečný a pohodlný druh dopravy, hojne ho využívajú celé rodiny,“ povedal Wladyslaw Ortyl, maršalek Podkarpatského vojvodstva.

Na budúci rok

Prešovský župan Peter Chudík je pripravený spolu s poľským kolegom maršalkom Ortylom zasadiť sa za presadenie myšlienky v slovensko – poľskej medzivládnej komisii.

SkryťVypnúť reklamu

Nepredpokladá však, že komisia zasadne ešte v júni, a preto obnovenie spojenia už toto leto nepokladá za reálne.

„Som veľký optimista, že sa to podarí na budúci rok. Keď chceme a máme vôľu, tak to bude. Videli sme, že poľská strana ju má. Prečo by sme ju nemali mať my?,“ povedal po stretnutí.

„Budem o tejto téme rozprávať s naším ministrom dopravy Romanom Brecelym. Myšlienka je vynikajúca, “ dodal.

Záujem o dobré vzťahy medi krajinami deklarovala aj Alena Blichová, štátny radca ministerstva dopravy.

Zdôraznila však, že problematiku obnovy spojenia treba riešiť na pôde medzivládnej slovensko – poľskej komisii.

„Slovenská strana je ochotná rokovať o turistických vláčikoch počas letnej sezóny počas víkendov. Všetko treba prerokovať so zástupcami železníc a s predstaviteľmi štátu,“ povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Trať vojaka Švejka

Príchodu poľskej delegácie na Slovensko predchádzali vzájomné rokovania v meste Zárogz vo februári a máji tohto roka. Zúčastnil sa na nich aj primátor Medzilaboriec Vladislav Višňovský (Smer).

Keďže trať z Rzesowa do Košíc zažila najväčšiu slávu v časoch prvej a druhej vojny, nazvali ju Traťou vojaka Švejka. Pre mesto má obnovenie vlakového spojenia veľký význam.

„Problémov na oboch stranách je dosť veľa na to, aby sme ich vedeli vyriešiť len jedným stretnutím v Medzilaborciach. Je potrebné, aby o tom rokovala medzivládna komisia,“ zdôraznil Višňovský.

Na poľskej strane premáva vlak na trase Zágorz – Lupkow len počas víkendov, modernizáciu trate treba finančne podporiť. Na našej strane je trať v dobrom stave.

„Treba nájsť peniaze na vhodné logické prepojenie oboch regiónov. Dôležitá je aj výška cestovného,“ povedal.

Primátor Višňovský: Máme čo ponúknuť

Višňovský je presvedčený o tom, že mesto má čo turistom ponúknuť. „Máme svetový unikát múzeum Andyho Warhola. Príroda v okolí je nepoznaná. Turistov nie je veľa, čo je dnes cenené, že na chodníkoch a trasách nestretávate denne tisíc ľudí. V pokoji si môžete užívať krásy prírody,“ dodal.

Doplnil, že mesto bude intenzívne pracovať na propagácii cestovného ruchu. „Momentálne sú aktuálne výzvy na slovensko – poľské projekty. Budeme na ne reagovať,“ uzavrel primátor.

Dôležitá spojnica

Prvú uhorsko – haličskú železnicu cez Lupkovský priesmyk otvorili v roku 1873.

Lupkovský železničný tunel dlhý 416 metrov sprevádzkovali 31. mája 1874. Po druhej svetovej vojny v roku 1946 zničený tunel opäť otvorili.

Doprava fungovala až do 80. rokoch minulého storočia.

Osobnú dopravu obnovili v roku 1996, o štyri roky neskôr vlak prestal premávať.

Foto k článku: Jana Otriová

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 896
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 424
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 148
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 266
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 544
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 075
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 926
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 634
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu