V Michalovciach sa zdvihla vlna nespokojnosti s rozhodnutím samosprávy vstúpiť do spoločného podniku s cudzou firmou. Jeho predmetom je prevádzkovanie funkčného parkovacieho systému v meste. Spustili petíciu, chcú stopnúť ďalšie kroky.
MICHALOVCE. Občianski aktivisti rozbehli v Michalovciach petíciu, ktorou chcú dosiahnuť, aby v meste nevyberala poplatky za parkovanie súkromná obchodná spoločnosť, ale aby bola táto činnosť výlučne v správe mesta.
Informoval o tom spoluorganizátor petície a člen petičného výboru Milan Potocký.
„My nie sme za to, aby mesto nevyberalo parkovné. Sme proti tomu, aby ho vyberala súkromná obchodná spoločnosť,“ dodal.
Spojenie s bratislavskou firmou
Mestskí poslanci schválili návrh o vytvorení spoločného podniku s bratislavskou firmou na júnovom mestskom zastupiteľstve.
Predmetom spoločnosti bude prevádzkovanie funkčného parkovacieho systému v meste. Zmeny by mali nastať už v máji budúceho roku.
Možností bolo viac
Parkovanie zadarmo zaviedlo mesto na mestských parkoviskách v januári 2014.
Po viac ako dvoch rokoch samospráva rozhodnutie prehodnotila.
„Nedostatok parkovacích plôch a neefektívne využívanie jednotlivých miest nás núti, aby sme celý systém prehodnotili,“ povedal primátor mesta Michalovce Viliam Zahorčák (Smer).
Samospráva môže platené parkoviská realizovať viacerými spôsobmi. A to napríklad vo vlastnej réžii, prostredníctvom Technických a záhradníckych služieb mesta. Vytvorením spoločného podniku alebo aj hľadaním vhodného partnera, ktorý by bol nájomníkom verejných priestranstiev.
Aj v Michalovciach chce zarábať na parkoviskách EEI. Primátor je zo SmeruČítajte
Rozhodli mestskí poslanci
Ponuku od spoločnosti EEI malo vedenie mesta na stole od apríla. Po viacerých rokovaniach predložilo mestským poslancom návrh na vytvorenie spoločného podniku.
Nie všetkým sa nový parkovací systém pozdáva. „Návrh je zlý. V podstatných bodoch je nevýhodný pre mesto i pre občanov,“ povedal mestský poslanec Dušan Goda (nez.).
Podľa poslanca Michala Stričíka (nez.) by zas bolo efektívnejšie, ak by mesto využilo vlastné organizácie na zriadenie parkovacieho systému v meste.
„Pokiaľ by sme to riešili sami, stálo by nás to nemalé finančné prostriedky. Nedisponujeme potrebnou sumou ani skúsenosťami pri modernom systéme parkovania. My sme sa rozhodli pre druhé riešenie,“ vysvetlil Zahorčák.
Mestské zastupiteľstvo návrh o vstupe do akciovej spoločnosti nakoniec schválilo. Za hlasovali 18 poslanci, dvaja sa zdržali a jeden bol proti.
Za pár dní 600 ľudí
V súčasnosti prebieha petícia na internete, ale aj v uliciach. Podľa Potockého ju podpísalo približne 600 ľudí.
„Petíciu chceme adresovať mestu do konca augusta. Naším cieľom je, aby mesto neprenajalo parkoviská, ktoré sú v jeho vlastníctve,“ uviedol s tým, že v Michalovciach sa tento stav ešte dá zvrátiť.
„Zatiaľ neschválili zóny, kde sa má parkovné vyberať, ani jeho sumu. My chceme, aby sa stopli ďalšie kroky, aby nevyberala súkromná spoločnosť poplatky za parkovanie v meste,“ vysvetlil s tým, že dopravu v Michalovciach je potrebné korigovať, ale malo by to zostať v správe mesta.
Pozitívne reakcie
Organizátori petície sa zatiaľ stretávajú s veľmi pozitívnymi odozvami zo strany obyvateľov.
„Ľudia sa obávajú toho, čo sa deje v Košiciach. Aby sa vlastne postupom času nešlo vyberať parkovné na sídliská a do priľahlých ulíc, ktoré sú v širšom centre mesta,“ konkretizoval ďalšie dôvody člen petičného výboru.
„Boli by sme radi, ak by sa vyzbieralo okolo 6000 podpisov,“ dodal.
Podmienky sú jasné
Spoločnosť bude vlastníkom 66 percent kmeňových akcií a zvyšných 34 percent prislúcha mestu.
Trojčlenné predstavenstvo akciovej spoločnosti bude za mesto zastupovať riaditeľ Technických a záhradníckych služieb mesta Michalovce Július Oleár.
V trojčlennej dozornej rade budú za mesto sedieť zástupca primátora Benjamín Bančej a zástupca prednostu Mestského úradu v Michalovciach Gabriel Dorič.
Ako to bolo s parkovaním od EEI v PrešoveČítajte
Zmeny v budúcom roku
„Je potrebné urobiť ešte celý rad krokov. Pokiaľ sa ich podarí zrealizovať následne bude mestskému zastupiteľstvu predložený podnikateľský plán, návrh na zonáciu jednotlivých území a návrh cenníka. Predpokladáme, že celý systém by mohol začať fungovať možno v máji 2017,“ vysvetľoval primátor a zdôraznil, že „určenie parkovacích plôch, ako aj zonácia i výška poplatkov bude tak záležitosťou mestského zastupiteľstva a súčasťou všeobecne záväzných nariadení.“
Týka sa to len centra
Parkovanie je zatiaľ vymedzené na centrum mesta, teda pešia zóna a priľahlá oblasť. Podľa primátora by to takto malo ostať aj do budúcna.
„Centrálnu mestskú zónu definujeme ako hranicu ulíc z juhu Kapitána Nálepku, zo severu Obchodná ulica, z východu Ulica Andreja Sládkoviča a zo západu Ulica Kuzmányho. Samozrejme je potrebné riešiť aj takzvané dostupné a priľahlé územia, ktoré sú v blízkosti centrálnej mestskej zóny,“ povedal Zahorčák s tým, že by mala byť zadefinovaná aj takzvaná zóna dva s inými cenovými reláciami a pre Michalovčanov z centra budú k dispozícii aj rezidentské parkovacie karty.
Druhé Košice
„My veríme, že ľudia v Michalovciach sa búriť nebudú. Máme celý rad podnetov, že treba s parkovaním niečo robiť. Predpokladáme, že systém parkovania sa zefektívni, bude prehľadný a v konečnom dôsledku prinesie aj ďalšie parkovacie miesta,“ nádejal sa na zasadnutí mestských poslancov pred pár týždňami primátor.
Hovorkyňa michalovskej radnice Iveta Palečková na aktuálnu situáciu v Michalovciach reagovala, že informácie o petícii má mesto z médií a v prípade jej prijatia bude postupovať v zmysle zákona o petíciách.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.